Artykuły » Poradniki RC:

» Dobieranie świec żarowych



Wyróżniamy dwa typy świec żarowych. Świece normalne oraz turbo. Świece turbo mają stożkowe zakończenie i są przeznaczone do silników do nich przystosowanych (jest to wyraźnie zaznaczone w instrukcji). Zdecydowana większość silników przystosowana jest do pracy ze świecami normalnymi. Są świece gorące i zimne oraz pośrednie.
Gorąca świeca różni się tym od zimnej, że szybciej się nagrzewa podczas pracy silnika i jej temperatura pozostaje wyższa od świecy zimnej. Ma to wielkie znaczenie w przypadku paliwa, w szczególności zawartości palnego nitro. Gdy w paliwie jest mało nitro używamy gorętszej świecy. Gdy jest go dużo używamy świecy zimniejszej. Jeśli mimo dobrego wyregulowania gaźnika, silnik ma wciąż słabą moc przy wysokiej temperaturze pracy, gaśnie lub spadają mu obroty po odłączeniu zasilania świecy, twoja świeca jest prawdopodobnie za zimna. Jeśli silnik pracuje nierówno, drucik w świecy jest przepalony lub mocno wygięty to oznacza że prawdopodobnie świeca jest za gorąca. Tak samo jest w przypadku, gdy rozgrzany silnik przy próbie uruchomienia sam startuje (bez grzałki).

Tabela zamienników świec rożnych producentów typu standard:





Świeca ma bezpośredni wpływ na stabilność jak i temperaturę pracy silnika. HPI przeważnie stosuje świece R4 lub R5. Często modelarze jednak stosują świece OS #8. Jest to bardzo dobra i wytrzymała świeca sprawdzająca się szerokim zakresie temperatur otoczenia. Dobrze jednak mieć jeszcze świece na mrozy i upały. Trzeba pamiętać o zasadzie, Że im zimniej na polu tym cieplejszą świece trzeba użyć w przypadku upałów odwrotnie.
Dobrze zawsze mieć w zapasie chociaż jedną świecę, gdyż lubią one nagle i bez żadnego ostrzeżenia przestać działać. W tym przypadku nieocenionym narzędziem diagnozy jest grzałka wyposażona we wskaźnik. Umożliwia on nam szybkie zdiagnozowanie, czy przyczyną uszkodzenia silnika jest świeca czy też coś innego. Przydaje się też posiadanie dodatkowych uszczelek miedzianych przeznaczonych pod świece. Nic nie jest tak wkurzające jak szukanie jej w trawie, podczas gdy inni jeżdżą.

UWAGA!!! Podczas demontażu jak i montażu świecy zwracaj baczną uwagę, żeby przez otwór w głowicy nie wpadł jakiś brud do cylindra silnika! Może on go trwale uszkodzić lub nawet doprowadzić do jego zniszczenia.


Materiał ze strony TURBORC.PL
Nawigacja
Kliknij w baner i zagłosuj
Najlepsze strony o modelarstwie
Kontakt GG
Partnerzy
SKY RC

Energy

COPTERX

MarqusRacing


Odwiedziny gości
Dziś:112
Wczoraj:1,835
W tym tygodniu:1,947
W tym miesiącu:21,386
W tym roku:21,386