Artykuły » Sprzęt RC:

» Aparatura DX4S DSMR Spektrum 4/4/0 Car/Boat

Charakterystyka



Czterokanałowa pistoletowa aparatura RC Spektrum DX4S jest przeznaczona dla zaawansowanych użytkowników. Nadajnik ma zintegrowaną telemetrię i jest wstecznie kompatybilny z odbiornikami z modulacją DSM, DSM2 i Marine. Nowa modulacja DSMR daje pewną transmisję i zwiększenie zasięgu. W zestawie również czterokanałowy odbiornik SR410. Dalszą zaletą nadajnika DX4S jest możliwość zasilania akumulatorem LiPol (nr kat. SPMB2400LPTX) wraz z zaletami z tego wynikającymi: dłuższy czas pracy, bardzo niskie samorozładowanie (nadajnik będzie zawsze do dyspozycji) oraz niższa masa. Akumulator LiPol zawiera zintegrowany balanser, także akumulator ładuje się bez zastosowania balansera. Dalszą ciekawostką jest możliwość wyboru języka menu - angielski, niemiecki, włoski i francuski.



Cztery kanały umożliwiają sterowa nie zaawansowanych modeli aut, np. oświetlenie, przekładnia, blokada dyferencjałów, osobne sterowanie hamulców, skręt kół tylej osi lub oddzielne sterowanie przednich kół. Zaletą jest podświetlany ekran, intuicyjny software, programowanie jest bardzo proste za pomocą obrotowego przycisku.

Modulacja DSMR

Zasada modulacji DSMR je podobna do modulacji DSMX, która teraz wykorzystywana jest do nadajników lotniczych Spektrum. Transmisja sygnału przebiega w rozproszonym widmie, rozprzestrzenianym bezpośrednią modulacją nośnej sekwencją kodową (DSSS - Direct Sequence Spread Spektrum). Tylko DSSS umożliwia właściwie dekodować sygnał nawet w przypadku, gdy na danym kanale nadaje inne urządzenie (bezprzewodowe sieci WiFi, BlueTooth, ...). DSMR wykorzystuje do transmisji 23 losowo wybrane kanały z całkowitej ilości 80 dostępnych kanałów, między którymi pseudolosowo przeskakuje. Każdy nadajnik ma wybrane inne 23 kanały oraz inną sekwencję pseudolosową. Ten sposób zapewnia najlepszą możliwą odporność na zakłócenia zarówno innymi nadajnikami Spektrum, tak i pozostałymi urządzeniami, które pracują w tym samym paśmie 2.4GHz. Zaletą modulacji DSMR jest to, że można ją zastosować do sterowania łodzi.

Prędkość ramek




Tak, jak jest to podstawą w innych nadajnikach Spektrum, również w DX4S możecie ustawić szybkość ramek na 11 lub 22ms. Szybkość ramek 11ms można używać tylko z cyfrowymi serwami. W przypadku, kiedy używalibyście serw analogowych, mogło by dojść do ich zniszczenia lub wyraźnego skrócenia ich żywotności. Jednocześnie należy pamiętać o tym, że cyfrowe serwa pobierają znacznie wyższe prądy - także potrzebny jest wysokiej jakości akumulator zasilający oraz okablowanie z przewodami o odpowiednim przekroju. Dzięki temu, że można odbiornik SR410 zasilać napięciem od 3.5 do 9.6V, można bez obaw stosować pakiet dwóch ogniw LiPol.

Software Raceware™

Nadajnik jest wyposażony intuicyjnym software Spektrum Raceware™. Całe programowanie nadajnika robi się za pomocą przycisku obrotowego. Na dużym podświetlonym ekranie LCD menu jest przejrzyście skonstruowane, duże wielkość liter dla dobrej widoczności z większej odległości. Wewnętrzna pamięć na 30 modeli, którą można nieskończenie rozszerzać za pomocą karty SD. Na stronach https://community.spektrumrc.com/ można całkowicie bezpłatnie ściągnąć nowsze wersje firmware nadajnika, którą za pomocą karty SD przeniesiecie do nadajnika. Ze względu na to, że Spektrum ciągle pracuje nad ulepszaniem swoich produktów, okresowo sprawdzajcie pojawianie się nowszych wersji oprogramowania.



Kompatybilność ze starszymi odbiornikami

Na nadajniku Spektrum DX4S można, w menu systemowym, ustawić typ modulacji na Spektrum DSM, Spektrum DSM2, Spektrum Marine oraz nową Spektrum DSMR. To oznacza, że nadajnik można używać z jakimkolwiek odbiornikiem Spektrum.

Telemetria

Nadajnik DX4S posiada zintegrowaną telemetrię. Należy wtedy zastosować odbiornik, który wyposażony jest w telemetrię (np. SR3300T). Telemetria umożliwia w czasie rzeczywistym odczyt temperatury, obrotów/prędkości i napięcia. Wartości można przeglądać w jednostkach metrycznych jak i angielskich (MPH, km/h, F, °C).

Odbiornik SR410

W zestawie znajduje się odbiornik Spektrum SR410. Posiada on dwie anteny - jedna jest zintegrowana w odbiorniku, druga jest w postaci przewodu koncentrycznego o długości 21cm. Można go bez problemu wyprowadzić poza obudowę odbiornika, np. pod karoserię modelu. To rozwiązanie zapewnia tzw. zróżnicowanie przestrzenne odbioru sygnału - znaczne zmniejszenie prawdopodobieństwa utraty sygnału. Odbiornik można polecić również do sterowania łodzi.

Ogólne właściwości

Nowa modulacja DSMR, nadajnik wstecznie kompatybilny z wszystkimi starszymi odbiornikami
Ustawiana prędkość ramek - 11 lub 22ms
Język menu: angielski, niemiecki, włoski i francuski
Pamięć na 30 modeli, nazwa 8 znaków
Nadajnik ma slot na kartę SD - nieskończone rozszerzenie pamięci modeli, możliwość wgrania firmware nadajnika.
Integrowana antena w nadajniku oznacza koniec łamania anten
Możliwość zasilania bateriami alkaicznymi, akumulatorami NiMH AA lub LiPol. Ustawiana wartość progu alarmu napięcia
Graficzny podświetlany wyświetlacz z regulowanym kontrastem
Raceware - proste intuicyjne programowanie, zintegrowana telemetria
Dobra ergonomia i niska masa. W zestawie znajdują się trzy różne gumowe rękojeści.



Funkcje programowe

Wybór modelu - nazwa modelu (8 znaków), kopiowanie modelu
Rewers kanału - można ustawić na każdym kanale
Zakres wychyleń - można ustawić zakres wychyleń indywidualnie na każdą stronę na wszystkie 4 kanały (zakres 0 - 150%)
Expo można ustawić indywidualnie na każdą stronę przebieg krzywej na wszystkich 4 kanałach
Subtrim - funkcje na wszystkich 4 kanałach
Timer - możliwość naliczania bądź odliczania czasu.
Przełączniki A, B, C, D i E - do przełączników można przypisać dowolne funkcje nadajnika - trymery, włączanie kanałów, włączanie trymerów, miksery, sterowanie hamulca, podwójne wychylenia, specjalne miksery doi sterowania tylnych kół, ...
Klawisz F - sterowanie wyjścia 3 i 4 kanału, timerów i mikserów
Obrotowy trymer - proporcjonalne sterowanie 3 i 4 kanału, trymery na wszystkich kanałach, siła hamulca
Mikser sterowania kół - do sterowanie przednich i tylnych kół lub sterowania przednich kół dwoma serwami (każde koło ma swoje serwo)
Mikser hamulca - do oddzielnego sterowania hamulca lub hamulców
Programowany mikser - na 3 i 4 kanał
Szybkość serwa - można ustawić na wszystkich 4 kanałach maks. prędkość serwa
Krok trymeru - można ustawić na wszystkich 4 kanałach krok trymeru
ABS - opcjonalnie można aktywować ABS hamulców - definiuje się skrajne położenia, okres powtarzania i prędkość serwa
Throttle Punch - służy do wyeliminowania pasma nieczułości gazu/hamulca w zakresie neutrum w modelu z silnikiem spalinowym (w modelu z silnikiem spalinowym zawsze istnieje pewien obszar między początkiem aktywacji hamulca a ruchem gazu silnika. Ta funkcja umożliwia zmniejszenie tego obszaru). Przy przejściu przez neutrum serwo gazu wykona definiowany skok, którym zwęży lub przeskoczy obszar nieczułości sterowania gazu/hamulca. Wielkość tego skoku jest definiowana w procentach. Normalnie zalecana jest wartość około 3%, jednakże zależy na wykonaniu konkretnego modelu.
Reset - sprowadzenie ustawień do wartości fabrycznych
Monitor - graficzne wyświetlenie wychyleń serw
Nawigacja
Kliknij w baner i zagłosuj
Najlepsze strony o modelarstwie
Kontakt GG
Partnerzy
SKY RC

Energy

COPTERX

MarqusRacing


Odwiedziny gości
Dziś:771
Wczoraj:1,026
W tym tygodniu:5,294
W tym miesiącu:4,257
W tym roku:255,496