Artykuły » Poradniki RC:

» Pomoc techniczna - silnik spalinowy

1. Procedura docierania silnika spalinowego.

Każdy model z silnikiem spalinowym, przed jazdą powinien zostać odpowiednio przygotowany, czyli dotarty. Staranne przeprowadzenie procedury docierania oraz regulacji silnika, zapewni jego długą żywotność, a także maksymalne osiągi. Wszelkie przydatne wskazówki znajdziesz w instrukcji docierania silnika spalinowego dołączonej wraz z modelem.

2. Silnik nie odpala.

Gdy silnik nie chce odpalić, sprawdź następujące ewentualne przyczyny:
a) akumulator w grzałce do świecy jest rozładowany lub źle umieszczony - należy naładować akumulator lub upewnić się, że styk pomiędzy akumulatorem i blaszkami grzałki, jest poprawny,
b) świeca jest spalona - należy wymienić świece (warto przeczytać: dobieranie świec żarowych),
c) paliwo nie dochodzi do gaźnika - należy przepompować paliwo z baku tak, aby zniknęły pęcherze powietrza z przewodów paliwowych; czynność tą można wykonać poprzez zatkanie szmatką wydechu i kilkukrotne pociągnięcie szarpanką/ zakręcenie rotostartem lub - w przypadku, jeśli model wyposażony jest w filtr paliwa z pompką - przepompować ręcznie paliwo naciskając kilka razy gumową pompkę,
d) silnik jest źle wyregulowany; wszystko o regulacji silnika znajdziesz w instrukcji regulacji silnika spalinowego dołączonej wraz z modelem.

3. Silnik pracuje, ale gdy dodaję gazu, model nie chce jechać/nie osiąga pełnej prędkości.

Przyczyną może być niepoprawnie wyregulowany silnik. Gdy paliwo kapie z rury wydechowej i silnik się "dławi" należy zubożyć mieszankę. W tym celu, przekręć w prawo o 1/8 obrotu śrubkę wysokich obrotów i sprawdź co się dzieje. Gdy silnik się dławi, a nie leci dym z rury wydechowej, lub jest słabo widoczny, mieszanka jest zbyt uboga. W tym celu należy przekręcić w lewo o 1/8 obrotu śrubkę wysokich obrotów (wzbogacić mieszankę). Czynności te należy powtarzać, aż do osiągnięcia optymalnych parametrów.

4. Z wydechu wycieka bardzo dużo paliwa.

Przyczyną jest zbyt bogata mieszanka, w tym celu należy zubożyć mieszankę, kręcąc w prawo śrubką wysokich obrotów, o 1/8 obrotu, aż do ustalenia optymalnej mieszanki (stosunku podawanego z baku paliwa do wlatującego przez filtr powietrza).

5. Mój silnik się przegrzewa.

Przyczynami przegrzewania silnika mogą być:
a) niepoprawna regulacja silnika - zbyt uboga mieszanka. Paliwo stosowane w Twoim modelu, oprócz nitro zawiera jeszcze olej, który jest bezpośrednio odpowiedzialny za smarowanie i chłodzenie silnika. Jeśli mieszanka jest zbyt uboga, silnik jest również gorzej smarowany oraz chłodzony. W tym celu należy przekręcić w lewo śrubkę wysokich obrotów, o 1/8 obrotu, kontrolując temperaturę przy pomocy specjalnego termometru na podczerwień,
b) zbyt ciepła świeca - świeca jest bardzo ważnym elementem silnika i powinna być starannie dobrana, m.in. w zależności od czynników pogodowych.
c) źle dobrane paliwo - do silników o pojemności do 3.0 cm3 zaleca się stosowanie paliwa o zawartości nitro 16%, dla większych silników - paliwo o zawartości 20% lub 25%. Warto zwrócić uwagę również na zawartość oleju w paliwie, które ma bezpośredni wpływ na temperaturę pracy silnika.

6. Model po odpaleniu sam jedzie.

Należy zmniejszyć obroty jałowe silnika. W tym celu należy przekręcić w lewo śrubkę jałowych obrotów (najlepiej, gdy model jest w tym czasie umieszczony na podstawce, nie stykając kołami do podłoża), aż do momentu, gdy koła przestaną się kręcić.
Inną przyczyną, w przypadku, gdy model był już długo eksploatowany może być sprzęgło, a dokładniej sprężynki klocków, które pod wpływem zużycia nie utrzymują dystansu na biegu jałowym pomiędzy klockami a zębatką atakującą - wówczas należy je wymienić na nowe. Przy zakupie sprężynek, należy zwrócić uwagę na ich twardość, od niej zależy, przy jakich obrotach silnika, sprzęgło zacznie łapać.

7. Wał korbowy się zablokował.

Przyczyną może być zalanie silnika. Należy odkręcić świecę, najpierw jednak trzeba wyczyścić miejsce wokół świecy z różnych zabrudzeń, żeby nie dostały się do wnętrza cylindra, co mogłoby doprowadzić do uszkodzenia silnika. Po odkręceniu świecy, należy przechylić model do góry kołami i kilka razy pociągnąć szarpanką/zakręcić rotostarterem, wtedy nadmiar paliwa wydostanie się z silnika. Przykręcić świecę i ponownie spróbować odpalić silnik.

8. Silnik wkręca się na obroty, a model nie chce jechać.

Jeśli silnik dobrze pracuje i po dodaniu gazu model nie chce jechać, problem tkwi w układzie przeniesienia napędu. Pierwszą przyczyną może być nie dokręcenie śrubki lub jej brak przy kielichach osiek, przy dyferencjałach, po dodaniu gazu oski z kielichami się kręcą ale obroty nie są przekazywane do dyferencjałów. Drugą przyczyną może być brakujący bolec przy sześciokątach kół. Następnym powodem może być uszkodzony dyferencjał, ubytki w zębatkach. Przyczyną może być również nie dokręcona nakrętka sprzęgła poślizgowego znajdującego się przy zębatce odbierającej (spur gear).

9. Czy mogę jeździć modelem przez wodę i śnieg?

Woda i śnieg, to nie jest najlepsze środowisko dla modelu. Woda po dostaniu się do elementów elektronicznych może doprowadzić do ich uszkodzenia poprzez zwarcie. Podobnie może stać się z silnikiem, który rozgrzewa się do optymalnej temperatury pracy 100-120st C. Gdy zimna woda gwałtownie schłodzi silnik, może dojść do jego uszkodzenia.

10. Dlaczego mój model jest bardziej awaryjny w chłodne dni?

Części plastikowe i nylonowe w wyższych temperaturach (w ciepłe dni) są bardziej elastyczne, przez co są bardziej odporne na uderzenia. Jeżdżąc w niższych temperaturach (w chłodne dni), ww. elementy na skutek wychłodzenia nie są już tak elastyczne. Mają zatem większą tendencję do łamania w tych warunkach.

11. Jakiej gęstości oleju powinienem użyć do dyferencjałów?

Producent zaleca oleje o następujących gęstościach:
a) 10 000 do dyferencjału przedniego,
b) 5 000 do dyferencjału środkowego,
c) 3 000 do dyferencjału tylnego.
Należy napełnić w 3/4 dyferencjału.

12. Ciągnąc za szarpankę/ kręcąc rotostarterem nie czuć oporu.

Przyczyną może być ślizgające się łożysko one way (jednokierunkowe). Należy odkręcić szarpankę/tylną ściankę rotostartu. Pod nią znajduje się łożysko w obudowie sześciokątnej. Można próbować je wyczyścić w benzynie ekstrakcyjnej i nasmarować specjalnym olejem do łożysk one way. Jeśli to nie pomoże, należy wymienić łożysko one way na nowe.

13. Moja aparatura bardzo szybko traci zasięg.

Przyczyną może być antena odbiornika schowana w modelu. Antena powinna być wyciągnięta na całej swej długości, a jej koniec powinien być umieszczony jak najwyżej. Przyczyną krótkiego zasięgu mogą być również słabe baterie w nadajniku lub odbiorniku. Nie bez znaczenia jest też rodzaj modulacji zastosowany w aparaturach. Aparatury działające w trybie FM są bardziej odporne na zakłócenia i mają większy zasięg niż aparatury pracujące w trybie AM.

14. Drugi bieg się nie włącza.

W każdej skrzyni reguluje się moment włączania drugiego biegu. Najczęściej na obudowie skrzyni pod specjalną pokrywą jest śrubka do regulacji momentu włączenia drugiego biegu. Wkręcając śrubkę, opóźniamy moment włączenia drugiego biegu, odkręcając - przyśpieszamy.

15. Jak wietrzyć silnik podczas jazdy?

Silnik chłodzony jest poprzez radiator w trakcie jazdy. Należy zatem zapewnić dopływ powietrza, który można poprawić przez wycięcie otworów w przedniej (wlot) i tylnej (wylot) szybie karoserii. Wpływ na chłodzenie silnika ma również paliwo, którego używamy. Jeśli silnik się przegrzewa, należy zapoznać się z instrukcją regulacji po dotarciu.

16. Jak poprawnie ustawić odstęp między zębatkami?

Luz między zębatką odbierającą a atakującą można ustawić przez wsadzenie kawałka kartki papieru, dociśnięcie silnika z zębatką atakującą do zębatki odbierającej. Następnie należy dokręcić mocno śruby silnika i wyciągnąć kartkę papieru. Złe ustawienie luzu między zębatkami spowoduje szybkie zużywanie się obydwóch zębatek.


Materiał ze strony TURBORC.PL
Nawigacja
Kliknij w baner i zagłosuj
Najlepsze strony o modelarstwie
Kontakt GG
Partnerzy
SKY RC

Energy

COPTERX

MarqusRacing


Odwiedziny gości
Dziś:541
Wczoraj:638
W tym tygodniu:1,179
W tym miesiącu:20,836
W tym roku:135,047