Artykuły » Poradniki RC:

» Docieranie silnika

Docieranie silnika



Jest wiele sposobów docierania silnika. Zasada jednak jest ta sama - podczas docierania silnika, jego części mają się tak dopasować, aby mogły pracować wydajnie i gładko w każdym przedziale temperatury i obrotów do których silnik został stworzony.
Pierwsze trzy zbiorniki paliwa spalone podczas docierania są najważniejsze dla nowego silnika. Początkowe docieranie silnika ma ogromny wpływ na jego późniejsze osiągi i żywotność.
1. Na początku musimy ustawić w gaźniku wolne obroty silnika, to znaczy poziom do którego przepustnica będzie się zamykała. Ustawiamy to śrubą która nie jest odpowiedzialna za skład mieszanki paliwo/powietrze a jedynie tą wyznaczającą granicę zamknięcia przepustnicy. Upewniwszy się, że przy zamkniętej przepustnicy wciąż jest przerwa na około 1mm, możemy rozpocząć dalsze czynności.
2. Obie iglice (od wysokich i niskich obrotów) domyślnie ustawione są na tzw. Basic setting (ustawienia wyjściowe). To znaczy że jest to takie ustawienie gaźnika w którym jest bezpiecznie rozpocząć docieranie (mieszanka jest bogata, silnik ma bardzo dobre smarowanie) lub ponownie rozpocząć regulację dotartego silnika.
Jeśli nie jesteście pewni tych ustawień, możecie sami je nastawić. Iglicę od wysokich obrotów (high speed needle) dokręcamy do końca, uważając na to aby nie popsuć, aż poczujemy wyraźny opór. Odkręcamy ją teraz na trzy pełne obroty śrubokrętu i mamy ustawione.
3. Z ustawioną przepustnicą na 1mm i iglicą wysokich obrotów w pozycji podstawowej uruchom silnik. W tym czasie bardzo uważnie obserwuj pracę silnika. Jeśli jego obroty (przy zamkniętej przepustnicy na 1 mm) są wyższe niż 3000 obrotów na minutę ustaw iglicę niskich obrotów na bogatszą mieszankę (low speed needle) przekręcając ją w lewo o 1/8 obrotu lub do osiągnięcia przez silnik niskich obrotów. Daj silnikowi chwilę, aby mógł się przestawić na nową mieszankę i dalej obserwuj. Jeśli silnik chodzi na niskich obrotach i się nie dławi, wszystko jest w porządku. Jeśli silnik dławi się to znaczy że iglica niskich obrotów jest ustawiona na zbyt bogatą mieszankę (dostaje za dużo paliwa). Poprawisz to przekręcając ją w prawą strone o 1/ obrotu. Ustawiając iglicę w pozycji wyjściowej zawsze miej na uwadze smarowanie silnika, tak więc jak najbogatsze ustawienia (dym i nie spalone paliwo wydobywają się z tłumika).
4. Gdy silnik chodzi dobrze na niskich obrotach otwórz na chwilę przepustnicę i upewnij się, że na wysokich obrotach również ma zapewniony ten komfort. Będąc pewnym iż silnik jest ustawiony na bardzo bogatą mieszankę, pozwól mu pracować na wolnych obrotach przez następne 20 minut.

UWAGA:
Możliwe, że podczas pierwszych 20 minut będziecie musieli zostawić grzałkę podłączoną do świecy, aby silnik mógł chodzić pewnie i równo w tych bogatych ustawieniach. Chodzi o to, aby utrzymać silnik na chodzie przez 20 minut. Obserwujcie temperaturę silnika. Jeśli przekroczy 110 stopni Celsjusza natychmiast zatrzymajcie silnik i pozwólcie mu ostygnąć.
1. Po 20 pierwszych minutach możemy zabrać się do dalszej roboty. Silnik ostygł, odpalamy go ponownie i dajemy chwilkę aby pochodził (2-3 minuty). Teraz jeździmy modelem w tą i z powrotem po gładkiej nawierzchni dodając delikatnie gazu (nie więcej niż 50%). Silnik powinien chodzić wciąż na bogatych ustawieniach a model będzie się wolno zbierał i nie będzie zbyt szybki. Dodatkowo, z tłumika będzie wydobywało się dużo dymu i oleju. Jeśli mieszanka jest zbyt bogata, model nie chce jeździć, podkręć iglicę wysokich obrotów (high speed needle) o 1/8 obrotu w prawo. Tak spalasz kolejne 2 zbiorniki paliwa.
2. Teraz kolejny zbiornik paliwa (trzeci) spalasz w podobny sposób, ale tym razem możesz otwierać przepustnicę na 100%. Gdy silnik osiągnie swoje najwyższe obroty trzymasz przepustnicę otwartą przez 2 sekundy i puszczasz. Przy końcu zbiornika możesz wydłużyć ten czas do 4 sekund.
3. Po wypaleniu trzeciego zbiornika możemy rozpocząć regulowanie składu mieszanki. Zawsze regulację silnika zaczynamy od iglicy wysokich obrotów. Napełniamy zbiornik, odpalamy silnik i go rozgrzewamy. Teraz rozkręcamy model do 100% obrotów i obserwujemy jak jeździ. Zatrzymujemy model i przekręcamy iglicę wysokich obrotów o 1/8 obrotu w prawo. Ponownie rozpędzamy model. W tym momencie osiągi silnika będą znacznie lepsze a jego dźwięk jeszcze ładniejszy. Ponownie zatrzymujemy model i podkręcamy iglicę o kolejne 1/8 obrotu w prawo. Znów osiągi będą lepsze. Powtarzamy tę procedurę do momentu, aż nie będzie wzrostu wydajności (w wysokim przedziale obrotów, głównie chodzi tutaj o topową prędkość). Błękitny dym na pełnych obrotach świadczy o tym, że silnik jest wciąż smarowany, brak dymu z układu wydechowego świadczy o zbyt ubogiej mieszance. Teraz obserwuj pracę silnika na wysokich obrotach i upewnij się, że silnik nie przekracza 110 stopni. Jeśli model osiąga topową prędkość a silnik się nie grzeje, nie gaśnie i ma błękitne spaliny, wszystko jest dobrze i iglica jest ustawiona. Jeśli się grzeje wzbogać mieszankę przekręcając iglicę w lewo. Jeśli już jesteś pewien, że ustawienie mieszanki wysokich obrotów jest poprawne, dla bezpieczeństwa przekręć iglicę o 1/8 obrotu w lewo (w ten sposób wzbogacisz mieszankę o troszkę, dając silnikowi margines bezpieczeństwa).

UWAGA:
Jeśli silnik będzie ustawiony zbyt ubogo (iglica za mocno wkręcona), nie będzie gładko przyspieszał oraz będzie się przegrzewał co znacznie obniży jego żywotność lub może doprowadzić do jego zatarcia z braku smarowania.
1. Teraz gdy iglica odpowiedzialna za wysokie obroty została ustawiona, możemy zabrać się do regulacji drugiej, odpowiedzialnej za niskie obroty (Low Speed Needle). Pracujący silnik (rozgrzany) sprowadzamy do niskich obrotów (odpuszczamy całkowicie gaz) i pozwalamy mu tak pracować prze około 5 sekund. Jest to bardzo ważną rzeczą aby upewnić się, że przepustnica przy zamkniętym gazie ma 1mm przerwy. Naciśnij gaz i obserwuj zachowanie modelu. Jeśli model w dolnym przedziale obrotów (0-25%) podczas startu bardzo mocno kopci oraz słabo przyspiesza oznacza to, iż iglica dolnych obrotów ustawiona jest zbyt bogato. Przekręć iglicę o 1/8 obrotu w prawo i ponownie obserwuj przyspieszenie modelu. Teraz będzie lepiej. Powtarzaj tak do momentu, aż model będzie się dobrze zbierał, a silnik będzie miał wtedy słabe smarowanie i może ulec zniszczeniu. Przy dobrze wyregulowanej iglicy niskich obrotów model szybko się zbiera, a z tłumika wydobywa się błękitny dym. Przy zbyt ubogiej mieszance silnik może przerywać, gasnąć, nierówno startować.
2. Niektórzy proponują jeszcze inną metodę na ustawienie iglicy niskich obrotów:
odpal silnik, rozgrzej go do normalnej temperatury pracy (90-120 stopni). Przy odpuszczonym gazie ściśnij przewód z paliwem idącym do gaźnika i słuchaj jak pracuje. Jeśli silnik zatrzymuje pracę bez wcześniejszego przyspieszenia obrotów, iglica ustawiona jest zbyt ubogo. Jeśli silnik zanim zgaśnie zaczyna się wkręcać na bardzo wysokie obroty, iglica ustawiona jest zbyt bogato. Jeśli silnik przed zgaśnięciem przyspiesza nieznacznie, iglica ustawiona jest poprawnie.


Materiał ze strony TURBORC.PL
Nawigacja
Kliknij w baner i zagłosuj
Najlepsze strony o modelarstwie
Kontakt GG
Partnerzy
SKY RC

Energy

COPTERX

MarqusRacing


Odwiedziny gości
Dziś:168
Wczoraj:1,835
W tym tygodniu:2,003
W tym miesiącu:21,442
W tym roku:21,442